Fontenehusets aktivitetstips (del 2): Lesing

Vi på Fontenehuset Bærum har førstehåndserfaring med at aktivitet er viktig for den psykiske helsen. I disse dager, hvor de aller fleste er mer inne enn det man er vant med, er dette aktivitetsbehovet slettes ikke mindre. Derfor har vi som mål å lage noen forslag til aktiviteter man kan bedrive i denne spesielle perioden – for nettopp å styrke den psykiske helsen. Denne gangen tar vi for oss: lesing.

Å reise på eventyr eller oppdagelsesferd rundt i verden har aldri vært lengre unna. Eller…?

For tiden sitter de fleste av oss i hver sin leilighet, hver sin hybel eller hvert sitt hus. Borte fra alle man er vant til å være med, om det er fontenehuskollegaer, familie eller venner, kan det være lett å føle seg ensom. En annen følelse som lett kommer snikende for tiden er kjedsomhet.

Kanskje føles det kjedelig at man ikke kan reise noe sted. Kjedelig å ikke kunne møte venner for de gode samtalene og de morsomme opplevelsene. Kjedelig med corona. Det er derimot håp for å kurere kjedsomheten – kanskje i din egen bokhylle.

Å sette seg inn i en god og engasjerende bok, kan gi en pause fra den nye hverdagens rytme. Engasjementet man ikke har kjent på flere uker, kan ligge gjemt mellom to permer.

Bibliotekene er stengt, men det er fortsatt råd. De aller fleste av oss har en bok eller ni på hylla som vi egentlig skulle ha lest. En bok man har fått i gave, som man liksom aldri kom helt i gang med. Kanskje er tiden inne nå? Om du ikke har en bok som ligger og venter på deg, finnes det andre løsninger. Flere lydbok-apper har gratis prøveperioder, og de fleste biblioteker har muligheten til å låne deg gratis e-bøker.

Tenn deg et stearinlys, demp taklyset, finn deg en god krok i sofaen eller på god avstand fra andre ute i sola. Og les!

God lesning!

%d bloggere like this: