Fontenehusets aktivitetstips (del 3): håndarbeid

Vi på Fontenehuset Bærum har førstehåndserfaring med at aktivitet er viktig for den psykiske helsen. I disse dager, hvor de aller fleste er mer inne enn det man er vant med, er dette aktivitetsbehovet slettes ikke mindre. Derfor har vi som mål å lage noen forslag til aktiviteter man kan bedrive i denne spesielle perioden – for nettopp å styrke den psykiske helsen. Denne gangen tar vi for oss: Håndarbeid.

Håndarbeid kan være så mangt, fra snekring til hekling.

Det å drive med håndarbeid er godt for den mentale helsen. Det er skrevet mye opp gjennom årene om håndarbeidets betydning for vår mentale helse. I en artikkel i bladet TARA fra 2019 omtales blant annet følgende fordeler ved det å strikke:

  • Vi vet at stress kan forsterke smerter, og siden strikking reduserer stressnivået i kroppen, minsker også opplevelsen av smerte.
  • Når både hender og syn er opptatt, så oppholdes også hjernen og har dermed ikke tid til å føle så mye.
  • Gjennom fullt fokus på det hendene gjør, får tankene mindre å bale med. Mindre kapasitet til å produsere plagsomme tanker.

Gjelder flere typer håndarbeid

I disse tider, med mye hjemme-alene-tid, kan det være godt å ha noen små prosjekter på gang.

Er det noe jeg trenger og som jeg kan lage i stedet for å kjøpe? Er det noe som kan forbedres i hus/leilighet/bod? Er det på tide å reparere et klesplagg eller stoppe en sokk? Stiller du deg slike spørsmål skal du se at du kan få ideer til hva du selv kan gjøre.

På Youtube finnes det utallige instruksjonsvideoer, for det meste innen håndarbeid. Sett deg ned i sofakroken og søk etter det du ønsker å lære. Forhåpentligvis blir du tilstrekkelig inspirert til at du faktisk forsøker.

%d bloggere like this: