endelig 20 fontenehus!

Det finnes i dag 14 fontenehus spredt over hele landet. Ytterligere seks er innvilget av helsedirektoratet og er nå under etablering. Den brede politiske støtten er sterkt medvirkende til utbredelsen av den veletablerte fontenehusmodellen.

I dag finnes det Fontenehus i Tromsø, Harstad, Trondheim, Gjøvik, Hønefoss, Rygge, Bergen, Kongsberg, Stavanger, Drammen, Asker, Bærum og to i Oslo (Oslo øst og Oslo sentrum).

De seks som er under etablering ligger i Fredrikstad, Senja, Ullensaker, Nordre Follo, Frogn, og ytterligere ett i Oslo (Oslo sør).

Vi har altså endelig nådd vårt mål om etablering av 20 Fontenehus innen 2020. I tillegg markerer FH Oslo 20 år som Norges første akrediderte hus.

Vi gleder oss til fremtiden i Fontenehus-Norge, og er stolt over å være en del av dette fantastiske fellesskapet!

Internasjonal oppmerksomhet til Fontenehuset Bærum

Fontenehuset Bærums gode arbeid i corona-tiden har gitt internasjonal oppmerksomhet.

I en tid hvor samfunnet har blitt tvunget til å følge strenge restriksjoner, og hvor mange aktører i samfunnet har sett seg tvunget til å stenge helt, har en rekke nye utfordringer meldt seg. På Fontenehuset Bærum har vi, som omtalt tidligere, gjort vårt ytterste for å holde huset aktivt – i digital form.

I tillegg til de digitale møtene, og den hyppige én-til-én-kontakten vi har praktisert de siste månedene, har det også blitt arbeidet hardt opp mot vår OA-satsing. Det har gitt resultater!

Ikke bare én, men to avtaler om overgangsarbeid har blitt signert!

Internasjonalt ros

Og OA-anskaffelsene har ikke uoppdaget hen. Vi merker oss de gode ordene Clubhouse International har brukt for å beskrive hvordan vi fikk i land nye OA-avtaler til tross for at samfunnet var i en unntakssituasjon.

I morgen, 3. juni, vies vi enda mer oppmerksomhet, da én av de som har tredd inn i OA-stillingene får taletid under Clubhouse International’s webinar «Covid 19-crisis: Our resilient clubhouse communities».

Dette gir motivasjon for å fortsette arbeidet videre!

Fontenehusets aktivitetstips (del 4) – ut på tur

Vi på Fontenehuset Bærum har førstehåndserfaring med at aktivitet er viktig for den psykiske helsen. I disse dager, hvor de aller fleste er mer inne enn det man er vant med, er dette aktivitetsbehovet slettes ikke mindre. Derfor har vi som mål å lage noen forslag til aktiviteter man kan bedrive i denne spesielle perioden – for nettopp å styrke den psykiske helsen. Denne gangen tar vi for oss: UT PÅ TUR

Frisk luft og bevegelse er godt for kropp og sjel. Selv den minste tur gir helsegevinst.

Ofte hjelper det å ha et mål for turen. En spasertur til butikken eller en kafé, lete etter utlagte poster i naturen, plukke bær eller sopp, finne et fint fiskevann, oppsøke et kulturminne eller komme seg opp på en fjelltopp.

Selv om de fleste av oss vet at tur er sunt og vi har mange ideer om hva vi har lyst til, rammes vi lett av den berømmelige «dørstokk-mila», med manglende motivasjon og innsatsvilje. Da kan det være godt å ha et eller flere hjelpemidler for hånden. Her kommer noen forslag som forhåpentligvis kan gjøre det lettere å komme seg ut. Før du vet ordet av det, har den lille turen ut plutselig vart i flere timer.

Sykkelturer

Finn frem sykkelen og legg ut på tur. På nettsiden til Sykkelstien ligger det turforslag for hele landet, fordelt på fylker og kommuner. Her kan du lese deg frem til hvilken tur som kan passe for deg, både mht. vanskelighetsgrad og lengde.

Gå- eller løpetur:

Fullfør en merket turløype. På www.ut.no ligger det digitalt turkart for hele Norge. Du begrenser selv søket ut i fra hvor du vil gå/løpe, vanskelighetsgrad osv.

Den Norske Turistforeningen har organiserte turer på alle nivåer, fra barn til seniorer. Finn frem til ditt lokallag og se hva de har å tilby for nettopp deg. Her får du en fin anledning til å treffe andre og få et sosialt fellesskap på turen.

Bærum kommune sin nettside er det beskrevet 10 ulike turforslag i Bærum.

Husk å nyte omgivelsene du beveger deg i. Stillheten, utsikten, grener som vaier i vinden, vannet som bruser i elvene og fuglene som kvitrer. Trenger du ytterligere inspirasjon til turene har vi noen tilleggstips som passer for alle aldersgrupper.

Fisketur

I vårt område er vi så heldige å ha tilgang både til salt- og ferskvannsfiske. Ta med deg fiskestanga på turen og nyt en rolig stund langs sjøen eller ved et av de flotte vannene i skogen.

Turorientering

I turorientering benyttes egne kart med avmerkede poster. Turorienteringen kan utføres alene, som familieaktivitet eller i grupper på inntil 5 personer. En fin aktivitet hvor du også kan få trent på bruk av kompass. Du kan lese mer om dette på https://turorientering.no.

Pokemon Go

Med appen lastet ned på telefonen kan du fange pokemon på turen. I appen vises også såkalte «pokestops» i det området du beveger deg. Disse kan gi informasjon om interessante severdigheter du kan se nærmere på. Du kan lese mer om dette på Pokemon sine nettsider.

Stolpejakten

Stolpejakten går ut på å finne stolper sentralt plassert i kommunen. Stolpene kan registreres både manuelt, digitalt og ved å laste ned en applikasjon på mobilen, slik at man kan scanne QR-koden som hver stolpe er utstyrt med. Det første du trenger for å være med på stolpejakten er kartet hvor stolpeplasseringene er markert. Når kart er på plass er det bare å komme seg ut å finne stolpene, som er fordelt på 4 vanskelighetsgrader. Du kan lese mer om dette på https://stolpejakten.no/.

Geocaching

Geocaching kan sammenlignes med orientering, men man finner frem ved hjelp av GPS i stedet for kart og kompass. Man leter etter poster, kalt «cacher». Cachene har ulik utforming, alt fra enkle beholdere som henger i trær til flotte installasjoner plassert på de mest utrolige steder.

Aktivitet som passer for folk i alle aldre, alt fra småbarn til pensjonister kan ha det gøy! Rullestol er heller ingen hindring, det finnes cacher for alle! Selv de som liker fjellklatring, seiling, shopping, matte-nøtter, historie, geologi, arkitektur, sosialt samvær etc. Du kan lese mer om dette på https://www.gcinfo.no/ og https://www.geocaching.com/

God tur!

Gradvis gjenåpning

Hei alle sammen!

Fra og med 4.mai starter vi med en forsiktig gjenåpning av Fontenehuset Bærum. Hurra!
Neste uke skal vi utarbeide smittevernregler for å gjøre alt klart for en trygg åpning. Mer informasjon og detaljer kommer til uken. Vi fortsetter med å ha et digitalt alternativ på zoom for de som ikke kan komme til Fontenehuset.

Ha en god helg

Fontenehusets aktivitetstips (del 3): håndarbeid

Vi på Fontenehuset Bærum har førstehåndserfaring med at aktivitet er viktig for den psykiske helsen. I disse dager, hvor de aller fleste er mer inne enn det man er vant med, er dette aktivitetsbehovet slettes ikke mindre. Derfor har vi som mål å lage noen forslag til aktiviteter man kan bedrive i denne spesielle perioden – for nettopp å styrke den psykiske helsen. Denne gangen tar vi for oss: Håndarbeid.

Håndarbeid kan være så mangt, fra snekring til hekling.

Det å drive med håndarbeid er godt for den mentale helsen. Det er skrevet mye opp gjennom årene om håndarbeidets betydning for vår mentale helse. I en artikkel i bladet TARA fra 2019 omtales blant annet følgende fordeler ved det å strikke:

  • Vi vet at stress kan forsterke smerter, og siden strikking reduserer stressnivået i kroppen, minsker også opplevelsen av smerte.
  • Når både hender og syn er opptatt, så oppholdes også hjernen og har dermed ikke tid til å føle så mye.
  • Gjennom fullt fokus på det hendene gjør, får tankene mindre å bale med. Mindre kapasitet til å produsere plagsomme tanker.

Gjelder flere typer håndarbeid

I disse tider, med mye hjemme-alene-tid, kan det være godt å ha noen små prosjekter på gang.

Er det noe jeg trenger og som jeg kan lage i stedet for å kjøpe? Er det noe som kan forbedres i hus/leilighet/bod? Er det på tide å reparere et klesplagg eller stoppe en sokk? Stiller du deg slike spørsmål skal du se at du kan få ideer til hva du selv kan gjøre.

På Youtube finnes det utallige instruksjonsvideoer, for det meste innen håndarbeid. Sett deg ned i sofakroken og søk etter det du ønsker å lære. Forhåpentligvis blir du tilstrekkelig inspirert til at du faktisk forsøker.

Onsdag 22. april – Moder Jord-dagen

Vi fortsetter vårt arbeid med å bemerke oss de ulike internasjonale merkedagene i april. Denne onsdagen står Moder Jord-dagen for tur.

Moder Jord er en vanlig betegnelse på jordkloden i en rekke land og regioner. Betegnelsen Moder Jord reflekterer den gjensidige avhengigheten mellom mennesker, andre levende og planeten.

Merkedagen er opprettet for å anerkjenne at jordkloden og økosystemene sørger for liv og næring til jordklodens beboere.

I vårt digitale fellesskap har ikke glemt dette. En gang i uken møtes de som ønsker det på Zoom til felles planteprosjekt-møte.

Se også artikkelen vår om planter, vekst og grønne fingre i del 1 av Fontenehusets Aktivitetstips som vi delte for en stund tilbake.

Tirsdag 21. april – verdendsdagen for kreativitet og innovasjon

I dag, 21. april, er FNs verdensdag for kreativitet og innovasjon. To temaer som har vært helt avgjørende for driften av Fontenehuset Bærum de siste ukene.

I den vanskelige tiden vi er inne i nå, med mange restriksjoner i forbindelse med Covid 19, har vi på Fontenehuset Bærum vært nødt til å tenke nytt for å kunne holde kontakten. Den digitale hverdagen har blitt virkelighet.

Vårt møtested er flyttet fra Industriveien 2 til Zoom videomøter på nett.

Her går praten løst mellom de som kobler seg på. Det arrangeres morgenmøter, mediamøter, treningstimer. Og ikke minst ukeslutt med Quiz ved bruk av Kahoot.it.

Fontenehusets aktivitetstips (del 2): Lesing

Vi på Fontenehuset Bærum har førstehåndserfaring med at aktivitet er viktig for den psykiske helsen. I disse dager, hvor de aller fleste er mer inne enn det man er vant med, er dette aktivitetsbehovet slettes ikke mindre. Derfor har vi som mål å lage noen forslag til aktiviteter man kan bedrive i denne spesielle perioden – for nettopp å styrke den psykiske helsen. Denne gangen tar vi for oss: lesing.

Å reise på eventyr eller oppdagelsesferd rundt i verden har aldri vært lengre unna. Eller…?

For tiden sitter de fleste av oss i hver sin leilighet, hver sin hybel eller hvert sitt hus. Borte fra alle man er vant til å være med, om det er fontenehuskollegaer, familie eller venner, kan det være lett å føle seg ensom. En annen følelse som lett kommer snikende for tiden er kjedsomhet.

Kanskje føles det kjedelig at man ikke kan reise noe sted. Kjedelig å ikke kunne møte venner for de gode samtalene og de morsomme opplevelsene. Kjedelig med corona. Det er derimot håp for å kurere kjedsomheten – kanskje i din egen bokhylle.

Å sette seg inn i en god og engasjerende bok, kan gi en pause fra den nye hverdagens rytme. Engasjementet man ikke har kjent på flere uker, kan ligge gjemt mellom to permer.

Bibliotekene er stengt, men det er fortsatt råd. De aller fleste av oss har en bok eller ni på hylla som vi egentlig skulle ha lest. En bok man har fått i gave, som man liksom aldri kom helt i gang med. Kanskje er tiden inne nå? Om du ikke har en bok som ligger og venter på deg, finnes det andre løsninger. Flere lydbok-apper har gratis prøveperioder, og de fleste biblioteker har muligheten til å låne deg gratis e-bøker.

Tenn deg et stearinlys, demp taklyset, finn deg en god krok i sofaen eller på god avstand fra andre ute i sola. Og les!

God lesning!

Fontenehusets aktivitetstips (del 1): Hagearbeid

Vi på Fontenehuset Bærum har førstehåndserfaring med at aktivitet er viktig for den psykiske helsen. I disse dager, hvor de aller fleste er mer inne enn det man er vant med, er dette aktivitetsbehovet slettes ikke mindre. Derfor har vi som mål å lage noen forslag til aktiviteter man kan bedrive i denne spesielle perioden – for nettopp å styrke den psykiske helsen. Og først ut: hagearbeid.

At vi kaller det «hagearbeid» kan lett misforstås. Det er nemlig ikke slik at man trenger noen stor hage eller gressplen for å kose seg med planter, blomster og vekster. Det holder faktisk med en liten veranda. Til og med en liten vinduskarm kan være nok.

Forskning har flere ganger de siste årene bekreftet at det en sammenheng mellom vår psykiske helse og de grønne plante-vennene som spirer og gror rundt oss. Et hjem med planter er simpelthen bedre for psyken enn et hjem uten. Men hvordan får man til dette, tenker du kanskje? Skal man tro vår egen planteekspert Marie, trenger man ikke lang erfaring for å lykkes som amatør-gartner:

– Man trenger ikke mye erfaring. Alt man trenger er jord og potter!

Raske resultater

For den uerfarne hobby-gartner, kan det være ekstra motiverende med vekster som spirer og gror raskt. Har man ikke tålmodigheten til å vente på de «trege» vekstene, er karse et svært godt alternativ, skal man tro Marie:

– Karse vokser fort! Også smaker og lukter det godt.

Karse har de aller fleste kjennskap til fra barneskolen. Likevel vet de færreste hva karse kan brukes til. Den er smaksrik, og gjør seg godt som grønn pynt oppå ost, på smørbrød, i salater og i sauser. La dette være et pluss til søndagsfrokosten (eller hvilken som helst annen frokost…)!

I en tid hvor man er lite på butikken eller hageforretninger, kan det også være greit å bruke det man har fra før av:

– Vårløk er «villig». Den kan klippes hele året. Bare sett den en uke i vann, og så direkte ned i jorden.

Vi ønsker alle våre lesere, følgere og øvrige Fontenehuset-venner fortsatt gode dager – uansett om man har grønne fingre eller ikke.

Gladnyhet!

Det bugner kanskje ikke over av gladnyheter for tiden – men nå fikk vi en skikkelig en!

Vi har fått innvilget nøyaktig det tilskuddet vi søkte om fra Helsedirektoratet. Dette betyr at vi kan fortsette den viktige jobben vår på Fontenehuset Bærum, og fortsette utviklingen av vårt inkluderende og meningsfulle arbeidsfellesskap!

%d bloggere like this: