Strategi 2023-2026
Overgangsarbeid (OA), og arbeid med støtte
MÅL
Innen 2026 har Fontenehuset Bærum 6 overgangsarbeidsplasser med god variasjon av oppgaver.
Minimum 5 medlemmer får delta i overgangsarbeid hvert år.
Hvert år skal fontenehuset bistå minst 3 medlemmer ut i ordinært arbeid med støtte
Alle arbeidsforholdene over skal ha kollegial kontakt på arbeidsplassen.
STRATEGI
Fontenehuset Bærum bruker ett årsverk med fokus på å etablere og følge opp overgangsarbeid med ulike arbeidsgivere og aktuelle medlemmer , samt støtte medlemmer ut i ordinært arbeid (ref.standard 22)
I løpet av strategiperioden skal antall årsverk økes til 2. Dette forutsetter økt daglig oppmøte på fontenehuset av medlemmer som ønsker eksternt arbeid, og totalt daglig oppmøte på 30 personer.
Vi skal benytte varierte kommunikasjonskanaler - og metoder (tekst, bilde, video, presentasjon), for å informere om OA og arbeid med støtte til medlemmer, for å rekruttere nye arbeidsgivere.
Kompetanseheving
MÅL
Kompetansegruppemøter avholdes hver uke i den arbeidsrettede dagen.
Minimum 2 interne kompetansehevende kurs utarbeides og gjennomføres hvert år.
Minimum 2 eksterne mentorer er tilknyttet Ung på huset til enhver tid.
Minimum 2 medlemmer kommer i studier, skole eller på eksterne kurs hvert år.
Minimum 1 workshop med ekstern fasilitering gjennomføres årlig (evt kurs eller presentasjon)
STRATEGI
Systematisk og jevnlig kompetansegruppermøter på huset
Det er utarbeidet et system for registrering der medlemmers ønske om jobb- og studieaktivitet kommer fremkommer. Medlemmers ønske om å bidra i å lære bort skal også registreres.
Ung på huset-medarbeider og jobb- og studiekonsulenten har utarbeidet en modell for studiestøtte på Fontenehuset Bærum med utgangspunkt i vår modell for jobbstøtte, der samarbeid med utdanningsinstitusjoner og mentorer også fremkommer.
Finansieringskilder
MÅL
Fontenehuset har forutsigbare økonomiske rammevilkår, og søker driftsstøtte fra Helsedirektoratet og Bærum kommune årlig.
Støtten fra Bærum kommune skal tilsvare minimum 65% av driftskostnadene, Helsedirektoratet ca 30% av driftskostnadene og andre finansieringskilder ca 5%. Økning av finansiering fra andre kilder skal tillegges driftsfondet.
Støtte til prosjekter og kostnader utenfor driftsbudsjettet, skal søkes fra eksterne tilskuddsytere (private aktører, stiftelsesr m.v.). Slike aktiviteter skal kun gjennomføres under forutsetning av nevnt finansiering.
Årlig driftsstøtte sikrer full dekning av husleie og driftskostnader.
Vi har medarbeidere som med et minimum på 8 årsverk innen utgangen av 2026.
Fontenehuset har etablert et driftsfond av egenkapital med selvpålagte restriksjoner tilsvarende 3 måneders driftskostnader og husleie innen 2026, bygget opp av eksterne finansieringskilder.
Forbli akkreditert hos Clubhouse International.
Bli tiltaksarrangør (AFT), for NAV innen 2026.
STRATEGI
Følge opp og overvåke fordeling av midler fra Helsedirektoratet og Bærum kommune, og søke på statlige, kommunale og private tilskuddsordninger.
Være proaktiv på ideer til nye prosjekter som kan finansieres gjennom både kommunale/statlige prosjektmidler og ulike tilskuddsordninger.
Søke midler til etablering av driftsfond.
Være proaktiv mot privat næringsliv i den hensikt å etablere avtaler om økonomiske støtteordninger.
Søke samarbeid med veldedige organisasjoner, idrettslag, legater m.v. med mål om donasjoner, tjenesteutveksling og synlighet (rekruttering)
Drifte huset etter de 37 internasjonale standardene og gjennomføre akkrediteringsprosesser hver 3dje år.
En evt. etablering som AFT-leverandør skal forekomme samtidig med fornyelse av akkreditering.
Etterleve og oppfylle standard 33 til 37.
Arbeidsrettet dag
MÅL
Minst 80% tilfredshet knyttet til arbeidsrettet dag i den årlige trivselsundersøkelsen.
Daglig medlemsoppmøte på minst 30 innen 2026.
Minimum 5% årlig økning i timer gjennomført av medlemmer i den arbeidsrettede dagen.
Korttids sykefravær hos medarbeidere på under 30%
Stabilitet i medarbeidergruppen med maksimn 1 utskifting i året.
Null personskader.
Fontenehuset Bærum forblir akkreditert.
STRATEGI
Utvikle og vedlikeholde en kultur preget av åpenhet, inkludering, hensynsfullhet og trygghet, der alle blir hørt gjennom strukturerte prosesser i årshjulet.
Bruke bi-ukentlige enhetsmøter og husmøter aktivt til å videreutvikle drift, oppgaver og prosjekter.
Avholde arbeidsmøter 2 ganger daglig.
Gjennomføre årlige strategisamlinger i regi av styret.
Gjennomføre medarbeidersamlinger 2 ganger i året for å sikre riktig ressursbruk og medarbeiderutvikling.
Gjennomføre trening i fontenehusmodellen hvert år, med deltakelse av minimum én medarbeider og ett medlem.
Deltakelse på verdensseminar i regi av Clubhouse International, fagsamlinger i regi av Fontenehuset Norge og andre relevante fagarrangementer.
Etterleve og oppfylle standard 15 til 20.
Rekruttering om omdømmebygging
MÅL
Minimum 30 nye medlemmer/mulige medlemmer rekruttert hvert år, hvorav minst 5 er under 30 år.
Minimum 60% av medlemmene er aktive hvert år.
Ansatte i kommunen, NAV og spesialisthelsetjenesten som arbeider mot målgruppen kjenner til Fontenehuset Bærum og bidrar til introduksjon av fontenehuset. Av nye medlemmer har minst 50% fått informasjon om fontenehuset fra ovennevnte steder.
Miljøer der potensielle medlemmer deltar, samt individer i målgruppen som isolerer seg, blir kjent med fontenehuset og kommer på omvisning med mål om innmelding. Lokale samarbeid utenfor det offentlige støtteapparatet fører til rekruttering av minst 7 medlemmer hvert år.
Det utgis 3 magasiner (Fontena) hvert år.
Fontenehuset Bærum omtales i 6-8 medieoppslag i lokale, nasjonale og internasjonale media, inklusive esterne sosiale medier.
Det skrives 1 leserinnlegg årlig i Asker og Bærum Budstikke, der både medarbeidere, daglig leder og styrerepresentanter er representert.
Vi lanserer minimum 5 episoder podcast hvert år.
Vi presenterer aktiviteter på huset i sosiale medier hver uke.
Informasjon om aktiviteter og prosesser på husest synliggjøres i ulike kanaler og fysisk på huset.
STRATEGI
Ansatte og medlemmer skal til sammen bruke minst et årsverk til markedsføring.
Det er etablert en strategisk markedsføringsgruppe på huset som jobber overordnet med markedsplan inndelt i fokusområdene: Trykksaker, sosiale medier, aktiviteter og PR.
Vi bruker aktivt egne digitale og sosiale medier samt podcast til å presentere vår aktivitet på huset.
Vi har egne redaksjoner for magasin, sosiale medier, podcast og utarbeidelse av presentasjoner.
Vi holder presentasjoner om vårt tilbud regelmessig for kommunale tjenester, NAV, spesialisthelsetjenesten, ulike lavterskel tilbud i kommunen, næringsliv, skoler og ulike private initiativ.
Vi kontakter Budstikka når vi har saker som er relevante for pressen, og dyrker relasjonen til våre kontakter der.
Vi søker midler fra Statsforvalteren, stiftelser, private tilskuddsytere for ulike rekrutteringsprosjekter for unge, innvandrere, kommunens generelle populasjon i målgruppen, samt for samarbeid med friomsorgen. Prosjekter som tildeles midler gjennomføres i strategiperioden.
Medlemmer og medarbeidere deltar på fagseminar og digitale møter i regi av Fontenehuset Norge og andre relevante aktører.
Aktivitet og prosesser på huset synliggjøres på e-post, i sosiale medier, på digital informasjonstavle og via oppslag på huset. I tillegg brukes enhetsmøter og husmøter til å sikre god internkommunikasjons.