Strategi 2023-2026

Overgangsarbeid (OA), og arbeid med støtte

MÅL

  • Innen 2026 har Fontenehuset Bærum 6 overgangsarbeidsplasser med god variasjon av oppgaver.

  • Minimum 5 medlemmer får delta i overgangsarbeid hvert år.

  • Hvert år skal fontenehuset bistå minst 3 medlemmer ut i ordinært arbeid med støtte

  • Alle arbeidsforholdene over skal ha kollegial kontakt på arbeidsplassen.

STRATEGI

  • Fontenehuset Bærum bruker ett årsverk med fokus på å etablere og følge opp overgangsarbeid med ulike arbeidsgivere og aktuelle medlemmer , samt støtte medlemmer ut i ordinært arbeid (ref.standard 22)

  • I løpet av strategiperioden skal antall årsverk økes til 2. Dette forutsetter økt daglig oppmøte på fontenehuset av medlemmer som ønsker eksternt arbeid, og totalt daglig oppmøte på 30 personer.

  • Vi skal benytte varierte kommunikasjonskanaler - og metoder (tekst, bilde, video, presentasjon), for å informere om OA og arbeid med støtte til medlemmer, for å rekruttere nye arbeidsgivere.

Kompetanseheving

MÅL

  • Kompetansegruppemøter avholdes hver uke i den arbeidsrettede dagen.

  • Minimum 2 interne kompetansehevende kurs utarbeides og gjennomføres hvert år.

  • Minimum 2 eksterne mentorer er tilknyttet Ung på huset til enhver tid.

  • Minimum 2 medlemmer kommer i studier, skole eller på eksterne kurs hvert år.

  • Minimum 1 workshop med ekstern fasilitering gjennomføres årlig (evt kurs eller presentasjon)

STRATEGI

  • Systematisk og jevnlig kompetansegruppermøter på huset

  • Det er utarbeidet et system for registrering der medlemmers ønske om jobb- og studieaktivitet kommer fremkommer. Medlemmers ønske om å bidra i å lære bort skal også registreres.

  • Ung på huset-medarbeider og jobb- og studiekonsulenten har utarbeidet en modell for studiestøtte på Fontenehuset Bærum med utgangspunkt i vår modell for jobbstøtte, der samarbeid med utdanningsinstitusjoner og mentorer også fremkommer.

Finansieringskilder

MÅL

  • Fontenehuset har forutsigbare økonomiske rammevilkår, og søker driftsstøtte fra Helsedirektoratet og Bærum kommune årlig.

  • Støtten fra Bærum kommune skal tilsvare minimum 65% av driftskostnadene, Helsedirektoratet ca 30% av driftskostnadene og andre finansieringskilder ca 5%. Økning av finansiering fra andre kilder skal tillegges driftsfondet.

  • Støtte til prosjekter og kostnader utenfor driftsbudsjettet, skal søkes fra eksterne tilskuddsytere (private aktører, stiftelsesr m.v.). Slike aktiviteter skal kun gjennomføres under forutsetning av nevnt finansiering.

  • Årlig driftsstøtte sikrer full dekning av husleie og driftskostnader.

  • Vi har medarbeidere som med et minimum på 8 årsverk innen utgangen av 2026.

  • Fontenehuset har etablert et driftsfond av egenkapital med selvpålagte restriksjoner tilsvarende 3 måneders driftskostnader og husleie innen 2026, bygget opp av eksterne finansieringskilder.

  • Forbli akkreditert hos Clubhouse International.

  • Bli tiltaksarrangør (AFT), for NAV innen 2026.

STRATEGI

  • Følge opp og overvåke fordeling av midler fra Helsedirektoratet og Bærum kommune, og søke på statlige, kommunale og private tilskuddsordninger.

  • Være proaktiv på ideer til nye prosjekter som kan finansieres gjennom både kommunale/statlige prosjektmidler og ulike tilskuddsordninger.

  • Søke midler til etablering av driftsfond.

  • Være proaktiv mot privat næringsliv i den hensikt å etablere avtaler om økonomiske støtteordninger.

  • Søke samarbeid med veldedige organisasjoner, idrettslag, legater m.v. med mål om donasjoner, tjenesteutveksling og synlighet (rekruttering)

  • Drifte huset etter de 37 internasjonale standardene og gjennomføre akkrediteringsprosesser hver 3dje år.

  • En evt. etablering som AFT-leverandør skal forekomme samtidig med fornyelse av akkreditering.

  • Etterleve og oppfylle standard 33 til 37.

Arbeidsrettet dag

MÅL

  • Minst 80% tilfredshet knyttet til arbeidsrettet dag i den årlige trivselsundersøkelsen.

  • Daglig medlemsoppmøte på minst 30 innen 2026.

  • Minimum 5% årlig økning i timer gjennomført av medlemmer i den arbeidsrettede dagen.

  • Korttids sykefravær hos medarbeidere på under 30%

  • Stabilitet i medarbeidergruppen med maksimn 1 utskifting i året.

  • Null personskader.

  • Fontenehuset Bærum forblir akkreditert.

STRATEGI

  • Utvikle og vedlikeholde en kultur preget av åpenhet, inkludering, hensynsfullhet og trygghet, der alle blir hørt gjennom strukturerte prosesser i årshjulet.

  • Bruke bi-ukentlige enhetsmøter og husmøter aktivt til å videreutvikle drift, oppgaver og prosjekter.

  • Avholde arbeidsmøter 2 ganger daglig.

  • Gjennomføre årlige strategisamlinger i regi av styret.

  • Gjennomføre medarbeidersamlinger 2 ganger i året for å sikre riktig ressursbruk og medarbeiderutvikling.

  • Gjennomføre trening i fontenehusmodellen hvert år, med deltakelse av minimum én medarbeider og ett medlem.

  • Deltakelse på verdensseminar i regi av Clubhouse International, fagsamlinger i regi av Fontenehuset Norge og andre relevante fagarrangementer.

  • Etterleve og oppfylle standard 15 til 20.

Rekruttering om omdømmebygging

MÅL

  • Minimum 30 nye medlemmer/mulige medlemmer rekruttert hvert år, hvorav minst 5 er under 30 år.

  • Minimum 60% av medlemmene er aktive hvert år.

  • Ansatte i kommunen, NAV og spesialisthelsetjenesten som arbeider mot målgruppen kjenner til Fontenehuset Bærum og bidrar til introduksjon av fontenehuset. Av nye medlemmer har minst 50% fått informasjon om fontenehuset fra ovennevnte steder.

  • Miljøer der potensielle medlemmer deltar, samt individer i målgruppen som isolerer seg, blir kjent med fontenehuset og kommer på omvisning med mål om innmelding. Lokale samarbeid utenfor det offentlige støtteapparatet fører til rekruttering av minst 7 medlemmer hvert år.

  • Det utgis 3 magasiner (Fontena) hvert år.

  • Fontenehuset Bærum omtales i 6-8 medieoppslag i lokale, nasjonale og internasjonale media, inklusive esterne sosiale medier.

  • Det skrives 1 leserinnlegg årlig i Asker og Bærum Budstikke, der både medarbeidere, daglig leder og styrerepresentanter er representert.

  • Vi lanserer minimum 5 episoder podcast hvert år.

  • Vi presenterer aktiviteter på huset i sosiale medier hver uke.

  • Informasjon om aktiviteter og prosesser på husest synliggjøres i ulike kanaler og fysisk på huset.

STRATEGI

  • Ansatte og medlemmer skal til sammen bruke minst et årsverk til markedsføring.

  • Det er etablert en strategisk markedsføringsgruppe på huset som jobber overordnet med markedsplan inndelt i fokusområdene: Trykksaker, sosiale medier, aktiviteter og PR.

  • Vi bruker aktivt egne digitale og sosiale medier samt podcast til å presentere vår aktivitet på huset.

  • Vi har egne redaksjoner for magasin, sosiale medier, podcast og utarbeidelse av presentasjoner.

  • Vi holder presentasjoner om vårt tilbud regelmessig for kommunale tjenester, NAV, spesialisthelsetjenesten, ulike lavterskel tilbud i kommunen, næringsliv, skoler og ulike private initiativ.

  • Vi kontakter Budstikka når vi har saker som er relevante for pressen, og dyrker relasjonen til våre kontakter der.

  • Vi søker midler fra Statsforvalteren, stiftelser, private tilskuddsytere for ulike rekrutteringsprosjekter for unge, innvandrere, kommunens generelle populasjon i målgruppen, samt for samarbeid med friomsorgen. Prosjekter som tildeles midler gjennomføres i strategiperioden.

  • Medlemmer og medarbeidere deltar på fagseminar og digitale møter i regi av Fontenehuset Norge og andre relevante aktører.

  • Aktivitet og prosesser på huset synliggjøres på e-post, i sosiale medier, på digital informasjonstavle og via oppslag på huset. I tillegg brukes enhetsmøter og husmøter til å sikre god internkommunikasjons.